Rabu, 24 September 2008

NUZUL QURAN



ALLAH Swt amat menyayangi mahluk2nya oleh itu ia melantik manusia yang dicipta dengan penuh keistimewaan dengan dianugerahkan akal dan diberikan panduan (al quran )yang mampu membeza yang mana yang betul dan yang mana yang salah untuk digunakan bagi menguruskan segala yang ditundukan kepada manusia termasuk manusia itu sediri,haiwan melata,tumbuh-tumbuhan,barang galian samaada pepejal atau cecair,bahan api termasuk udara dan cahaya.

Tetapi malangnya panduan yang turunkan hanya tinggal nama yang terpahat didinding-dinding rumah, dijadikan pameran-pameran sejarah dan dipuja pada hari-hari tertentu untuk diambil nilai kerohanianya lebih-lebih lagi pada hari ALQURAN itu diturunkan (nuzul quran).

Kenapakah matlamat sebenar Al-QURAN diturunkan disisihkan?

Kenapakah hukum-hukum yang disyariatkan tidak lagi diamalkan dalam kehidupan kita? Di manakah hinanya panduan hidup ini?

Apakah istimewanya idea-idea yang keluar dari akal manusia yang lemah mengambil kedudukan kebijaksanaan ALLAH swt?

Sampai bilakah kita akan tunduk dan terus berdiam diri dikelilingi berbagai musibah dan jenayah kemanusiaan yang lahir hasil penerapan sistem hidup kufur yang lemah dan rosak ini?

Adakah kita rasa bahawa diri kita tidak dipersalahkan dan tidak diazab oleh ALLAH Swt kerana kita berdiam diri dan bersekongkol dengan pemimpin yang lalai dan benci melaksanakan tanggongjawabnya menerapkan hukum-hukum ALLAH Swt kepada kita semua yang merinduinya iaitu KHILAFAH & SYARIAH?

Tiada ulasan: