Rabu, 3 September 2008

Deria Lintah Mengkagumkan



Assalamualaikum,Beberapa minggu yang lalu sewaktu mengendalikan kursus di kolam lintah di sungai tiram dan dihadiri oleh peserta kursus, telah berlaku satu peristiwa baru dan menarik.

Dalam kesibukan melayan persoalan yang diajukan bertubi tubi oleh peserta kursus, tanpa disedari cuaca petang yang terang dan redup itu tiba-tiba berubah menjadi hujan ribut berserta petir dan guruh. Semua orang yang berada di situ terpaksa berlari mencari perlindungan dibangsal yang telah di dirikan oleh Pendekar(nama pekerja). Dalam keributan dan dentuman guruh yang sambung menyambung, kami terkejut melihat satu fenomena baru dan luarbiasa. Puluhan malah hampir ratusan induk dan anak lintah telah merangkak keluar dari kolam batu yang sebelum ini difikirkan selamat dengan permukaan lepaan kasar sahaja.

Suasana yang hingar bingar dari dentuman petir berhenti sejam kemudian. Aku dan para peserta segera melakukan operasi mencari dan menangkap mana yang mampu dilihat merangkak melarikan diri hingga ke jalan raya dan longkang berhampiran. Pengajaran berguna dari peristiwa ini: kaedah yang lebih baik dan selamat untuk penternakan lintah lintah menggunakan kolam simen perlu difikirkan dimasa akan datang.

Tiada ulasan: